скачать файл
ч. 1

Загальноосвітня школа 1-2 ст. №7

Урок українського читання

в 3 класі

з елементами інсценізації та проекту

Тема уроку: « Коли зима зустрічається з весною. За Г. Бондаренко,

С. Черкасенко Зима і весна . Свято Стрітення»

Вчитель: Луканіна Л. В.

Сніжне 2013

Урок українського читання
Тема: Коли зима зустрічається з весною. За Г. Бондаренко , С. Черкасенко « Зима і весна»

Мета. Познайомити учнів з творами, у яких описуються перші прикмети весни, познайомити учнів із традиціями і звичаями, пов*язаними зі святом Стрітення;

Удосконалювати навички виразного читання, читання за особами; виховувати любов та повагу до народних звичаїв та традицій.

Обладнання:малюнок із зображенням бабусі-зими та дівчини-весни, малюнки дітей, розмальовка весна, олівці, костюми для весни і зими для інсценізації.

Тип уроку: нестандартний урок з елементами проекту, інсценізації та інтеграції з уроком образотворчого мистецтва.

Хід уроку



  1. Орг. момент

Вчитель : -Третій клас, третій клас,

Скільки грамотних у нас?


-Наші хлопці та дівчата вже навчилися читати!



  1. Мовна розминка

Скоромовка. Промовляння.

На одній сосні високій

Десь колись жили сороки

Дві сороки-- білобоки.

Одинокі дві сороки



  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Кожен народ має свої звичаї і традиції. Сьогодні ми з вами познайомимося із святом Стрітення ,традиціями , звичаями, віруваннями, прикметами.
4.Робота за темою уроку.

Розповідь вчителя.

15 лютого незвичайний день. На цей день припадає одне з найбільших і найшановніший церковних свят- Срітення. Це свято названо в пам*ять таких подій. На 40 день після народження Ісуса Христа батьки принесли його до храму поставили перед Господом. Так виникло це свято.

Існує легенда, пов*язана з цим святом. Готуючись до цього уроку наш клас розділився на групи, кожна група готувала повідомлення про це свято. Ось зараз перша група розкаже нам легенду про Стрітення.



1група «Народознавці».. У рік народження Христа жив у Єрусалимі старець-праведник Симеон. Йому було відомо, що він не помре доти, поки не побачить Спасителя Світу. Саме 15 лютого Симеон зустрівся біля воріт храму з немовлям Ісусом, якого батьки принесли на 40 день до храму. Від зустрічі Христа з Симеоном це свято і назвали Срітенням.
Стрітення відзначали наші бабусі і дідусі. Це свято називають Зимобором або Громниці.

Назва цього свята походить від стародавнього звичаю освячення цього дня свічок, які називалися громничими ,і яким приписувалася велика магічна сила.

3 учень. Таку свічку запалювали відразу як поверталися з церкви, «аби весняна повінь не пошкодила посівів, щоб мороз дерева не побив»

Запалювали її і літом, під час сильних гроз, як оберіг людей, тварин, споруд від блискавки.

4 учень. Святили на Стрітення крім свічок и воду, ця вода вважалася цілющою. ЇЇ набирали у нову невживану посуду, зберігали за образами протягом року. Допомагала від хвороб.

5 учень. Стрітенською водою батьки благословляли синів на військову службу, на війну,на далеку дорогу, на небезпечні мандри.

6 учень. У господарстві нею кропили худобу, коли вперше виганяли на пасовисько, а пасічники – вулики і бджіл, щоб не хворіли

Вчитель


Згодом люди почали придивлятися до погоди у цей день. А оскільки вона буває різною, то теплою, то холодною і сніжною -склалося народне повір*я, що в цей день зустрічаються Зима і Весна.

Саме 15 лютого вони зустрічалися і починали змагатися, якщо перемагала Зима, то довго ще буде холодно, а якщо красуня –весна візьме гору, то повертає погода на тепло.



  1. Я узнав таку легенду. Уранці на околицю села приїхала Весна, а назустріч вийшла Зима. Зима непривітна, почала сперечатися з Весною. Довго сперечалися, кожна намагається виправдати себе, звинуватити іншу. І довше і довше вони сперечалися, наостанок вирішили силами помірятися. Вважається, що переможець буде правити і далі.

  2. Відбувалося це приблизно так…

2 група « Літературознавці»

Сценка:


ВЕСНА:Боже, поможи тобі, Зимо!

Зима: І тобі,дай боже, здоров*я!

Весна: Та яке там здоров*я, якщо я тебе ніяк не подолаю!

Зима:А для чого тобі? Мене і так всі люблять.

Весна:А мене що, ні?

Зима:Все, що земля родила, ти зима вже з*їла.

Весна: Це так, але без снігу земля нічого не дала б.

Зима. Але сонечко люди теж люблять!

Весна: Взимку теж сонечко є, свят багато, веселих ігор. Так що я залишаюся!

Зима: Так не буває, хтось повинен обов*язково має піти.


Інсценізація. Дівчатка підготували для нас вірш, що називається « Зима і весна» Спиридона Черкасенка. Вони прочитають його за особами.


Про традиції цього свята нам розповість 3 група.

1учень. Зустріч свята Стрітення була пишна і радісна., люди водили хороводи, співали пісні, які прославляли родючу землю, весняну працю проганяли зиму, прославляли рідну природу, що прокидається від зимового сну.

Робота з підручником.

Послухайте оповідання Галини Бондаренко « Коли зима зустрічається з весною»

Перед читанням познайомимося з незнайомими словами, які нам зустрінуться.

СТРІХА- критий очеретом або соломою дах хати.

НЕДУГИ- хвороби.

ГУЦУЛЬЩИНА, БУКОВИНА – західні регіони України.

ЛИХО – біда, горе.

ГУРТ- група дітей.


Читання вчителем.

Аудіювання тексту.

-Коли святкують Стрітення?

-Як люди дізнаються, хто переміг – весна чи зима.

- Про що ще ви дізналися з цього тексту?
Самостійно прочитайте текст. Читання мовчки.
Читання ланцюжком.
Подумайте, на які 3 частини можна поділити текст, про що буде розповідати кожна частина. Придумати заголовок до кожної частини.
Офтальмологічна хвилинка.

Не працювати є причина

Очам даємо відпочинок-

Мерщій рівнесенько сідаймо.

Очима кліпать починаймо.

Навіщо кліпать? Така зарядка-

Вже краще бачать оченятка
4 група підготувала нам народні прикмети, пов*зані з цим днем

.

- Якщо під вечір потепліло, то перемогла Весна, тому Зима йшла туди, де була Весна, а весна туди, де була Зима.

- Лютий лютує, весні дорогу готує.

- Якщо на Стрітення метіль дорогу перемітає, то корм відмітає.

- Як капає із стріх,буде у вуликах багато меду.

-Як на Стрітення півень води із стріх нап*ється, будуть ще холоди.

- Лютий сухий та холодний, серпень буду спекотний.

-Якщо ввечері бурульки короткі, - до весни снігу випаде мало, а якщо довгі, то будуть часті заметілі.

Якщо на Стрітення іній на деревах - буде гарний врожай гречки та картоплі.
4 група Стрітенські повір*я.


  1. Ворожили на врожай. Залишали тарілку із зерном на ніч надворі. Якщо вранці на зерні є роса – врожай буде, якщо зерно сухе – чекай неврожаю.

  2. Традиційно в цей день співали веснянки, якими закликали весну, чумаки готували вози, селяни – знаряддя праці.

  3. Селяни ретельно стежили за погодою,щоб підготуватися до весни.

Щоб весна прийшла скоріше ми теж покличемо весну.

Вийди, вийди, сонечко,

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір*ячко.


На весняні квіточки,

На маленькі діточки,

Тут вони граються,

Тебе дожидаються.

Робота із загадками.

Загадки.


Тане сніг і небо плаче,

Промінь по гіллячках скаче,

Кішкам стало не до сну,

Ждемо в гості ми - весну


Снігом все позамітала,

Ріки в кригу закувала,

Холоднішої нема,

Аніж тітонька - зима


Будемо сподіватися, що весна не забариться і поскоріше порадує нас теплим сонечком.
Розмальовування дівчини-весни.


  1. Підсумок уроку

Підводячи підсумок нашого уроку дайте відповідь на такі питання:

Коли відзначають свято Стрітення?

Що це за свято?

Що ви дізналися нового на уроці?

Які звичаї, прикмети або легенди запам*яталися?
Виставка розмальовок.
6 Домашнє завдання

С 96-97 виразно читати




ч. 1
скачать файл

Смотрите также: